Özel Beslenme

Özel Beslenme

Özel Beslenme

Protein temel yapı taşı olması sebebiyle genel beslenme ve diyetlerde önemli yer tutmaktadır. Bununla beraber bazı rahatsızlık ve hastalıklarda dikkat edilmesi gereken miktarlarda tüketimi hayat kalitesini arttırıcı ve sağlıklı olmaya doğrudan etki etmektedir.

Fenilketonüri, diyabetik nefropati, homosistinüri ve böbrek rahatsızlığı olan hastalar proteini vücutlarında normal bireyler gibi kullanamazlar ve bu durum vücutlarında zararlı olabilecek birikmelere yol açarak ciddi sağlık sorunlarına sebebiyet verebilir.

Fenilketonüri; kalıtsal bir rahatsızlıktır. Bu hastalar proteinli gıdalarda bulunan fenilalanin maddesini metabolize edememektedir. Diyabetik nefropati; kan şekerinin kontrol altına alınamaması sebebiyle böbrek yetmezliğine sebebiyet olmaktadır. 5 evresi mevcuttur; glomerüler hiperfiltrasyon, sessiz evre, mikroalbuminüri, mikroalbuminüri, böbrek yetmezliği. Homosistinüri; metiyonin amino asidinin parçalanmamasından kaynaklanan rahatsızlıktır. Semptomlardaki farklılıklara göre teşhis edildiği farklı varyasyonları mevcuttur.

Bu hastalıkların ortak özelliği protein veya proteinin parçalanması sonrasındaki amino asitleri gerektiği şekilde metabolize edememeleridir. Bu sebeple düşük proteinli bir beslenme alışkanlığını benimsemeleri hayati öneme sahiptir. Düşük proteinli ürünler bu hasta grupları için ana gıda ürünlerini oluşturabilmektedir. Düşük proteinli ürünler; kahvaltılık, çorba, makarna ve atıştırmalıklar gibi alternatifler sunan bir içeriğe sahiptir.

Düşük Proteinli Beslenirken Neler Yemeli

Çoğu diyette ana öğünler protein yoğun içerik barındırmaktadır. Ülkemizin yeme alışkanlıkları da göz önünde bulundurulduğunda et yoğun tüketim öne çıkabilmektedir. Bununla birlikte düşük proteinli bir diyette tahıllı gıdalar, sebzeler ve meyveler ana öğün içeriğini sağlarken, yan yemek olmak ve az miktarlarda tüketmek şartı ile yine et ve protein kaynağı olan sebzelerin tüketimine devam edilebilir. Ayrıca, düşük proteinli ürünler incelerek sofrada çeşitlilik sağlanabilir.

Sağlıklı Düşük Proteinli Yiyecekler

  • Meyveler: Elma, muz, armut, şeftali, çilek, greyfurt vb.
  • Sebzeler: Domates, asparagus, biberler, brokoli, yeşil yapraklı sebzeler vb.
  • Tahıllar: Pirinç, yulaf, makarna, ekmek, arpa vb.
  • Sağlıklı Yağlar: zeytin yağı, avokado ve Hindistan cevizi yağları

Sağlıklı beslenme listesi, düşük proteinli ürünler ile özlediğiniz lezzetleri sofranıza getirebilirsiniz. Bugün birçok farklı firma tarafından üretilen düşük proteinli ürünler bakımından zengin bir içeriğe sahip olduğumuzu söylemek mümkün. Ayrıca, internette kısa bir araştırma ile evinize kadar teslim edebilecek aracılar bulabilirsiniz.

Alışveriş Sepeti
Sepetinizde ürün yok!
Alışverişe Devam Et
0
WhatsApp chat