Bariatrik Cerrahi Sonrası Fiber Tüketimi

Bariatrik Cerrahi Sonrası Fiber Tüketimi

Bariatrik Cerrahi Sonrası Fiber Tüketimi

Bariatrik ameliyatın ardından çoğunlukla protein alımına yoğunlaştırılması sebebiyle bazı hastalar, diyetlerinin dengeli olmadığını düşünebiliyor. Eğer diyetinizde her tür besinden yeterli miktarda yoksa, fiber alımınızda eksiklikler oluşabilir. Yeterli fiber alınmaması durumunda bağırsakların yavaşlamasıyla sindirim ve dolayısıyla kilo kaybı yavaşlar, kabızlık yaşanabilir.

Fiber Nedir?

Fiber, bitkisel gıdalarda bulunur. Meyveler, sebzeler, tam tahıllar, tohumlar, çerez… Rafine edilmiş tahıllarda, beyaz pirinç veya beyaz un gibi, bir besinin “tam tahıl” olmasını sağlayan 3 özellikten biri veya daha fazlası olmadığından ötürü bunlarda yeterli fiber yoktur. Meyvelerde de yüksek oranda fiber bulunmasına rağmen, meyve sularındaki fiber oranı oldukça azdır.

2 adet fiber çeşidi vardır: çözümlenebilenler ve çözümlenemeyenler. İki türün de kendine özgü yararları olduğundan ötürü, beslenme düzeninizde bir sürü farklı çeşit fiber bulunduğundan emin olun.

Fiber Neden Bu Kadar Önemli?

Diyetinize katkıda bulunacak fiberlerden tüketmenin size bir sürü yararı olacaktır. Fiber, sindirilmesi uzun sürdüğünden ötürü kan şekerini sabitler (tip-2 diyabet hastaları için yararlı bir özellik) ve daha uzun süreler boyunca tokluk hissetmeyi sağlar. Tok olduğunu hisseden kişinin yeme isteği de gecikeceği için, kilo vermek kolaylaşır. Araştırmalar, fiber kullanımının kolesterol seviyelerini düşürdüğünü ve bağırsak hareketlerini artırdığını (kabızlık problemi için uygun bir çözüm) da gösterdi.

Ne Kadar Fiber Yeterli?

Erkekler günde 30-38 gram fiber tüketimini hedeflerken kadınlar 21-25 gram tüketmelidir. Alışverişiniz sırasında gıda seçerken arkasındaki tablodan 1 porsiyonda ne kadar fiber içerdiğine bakabilirsiniz. Porsiyon başına 2-5 gram fiber içeren besinler tercih etmeniz yararınıza olacaktır.

Fiberin vücuda geçmesinin en kolay yolu yiyeceklerin içinden gelen fiberi tercih etmek olsa da bazı kişilerde veya diyet programlarında bu durum farklılık gösterebilir. Bu nedenle doktorunuza danışarak bir fiber takviyesi almayı düşünebilirsiniz. Diyetisyeninizle görüşerek hâlihazırda uyguladığınız diyet ile ne kadar fiber aldığınıza baktıktan sonra, eğer bu miktar çok az ise yavaş yavaş artırarak (bir anda yüksek miktara geçmek şişlik ve rahatsızlık hissi yaratabilir) diyetinize fiberi ekleyebilirsiniz. Fiber kullanırken yeterli miktarda su tükettiğinizden emin olun. (Fiber, sıvı ile birlikte tükendiğinde daha işlevsel olacaktır.)

Beslenme programınıza fiber eklemek istiyorsanız bir tam tahıl, meyve veya sebze, tohumlar veya çerez eklemeyi düşünebilirsiniz. Unutmayın ki herkesin sindirim sitemi farklı işler. Seçeneklerinizden azar azar deneyerek kendiniz için en uygun olanları seçebilirsiniz.

Beslenme Programınıza Fiber Eklemenin Yollarından Bazıları:

  • Kahvaltı:
    – Yoğurdunuz içine; yulaf ezmesi, fındık veya meyve ekleyerek tüketebilirsiniz.
  • Öğlen Yemeği:

– Izgarada pişirilmiş tavuklarınızı salatanızın içine attıktan sonra bir kaşık kinoa tohumu ekleyerek tüketebilirsiniz.

  • Akşam Yemeği:
    – Izgarada somon ve ıspanağın üzerine çeyrek patates koyarak tüketebilirsiniz.
  • Atıştırmalık:

– Humus ve havuç, kepekli kraker ile az yağlı peynir, bir avuç tuzsuz yemiş ve çilek /yaban mersini / karadut gibi seçeneklerden beğendiklerinizi tüketebilirsiniz

Yorum bırak

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Shopping cart
There are no products in the cart!
Continue shopping
0
WhatsApp chat