Gluten Nedir? Nelerde Gluten Vardır?

Gluten Nedir? Nelerde Gluten Vardır?

Gluten Nedir? Nelerde Gluten Vardır?

Gluten son 10 yıl içerisinde giderek artan oranda duyduğumuz terimlerden olduğunu söyleyebiliriz.

Hepimizin glütenin ne olduğu hakkında bilgisi olduğu gibi hangi gıdalarda da glüten olduğu hakkında bilgisi vardır.

Gluten aslında proteinin yapı taşından sadece birisidir. Arpa , çavdar buğday ve yulafın içerisinde bulunan doğal bir protein olan glüten bazı kişilerde rahatsızlığa neden olabilmektedir.

Çölyak, gluten alerjisi glüten hassasiyeti ve bazı deri hastalıkları glütene bağlı olarak ortaya çıkan rahatsızlıklardandır. Belki de şu anda adını sayamadığımız ve glüten nedeni ile oluşan ya da glütensiz beslenme ile düzelen rahatsızlıklar bulunmaktadır. Aslına bakarsanız tanım olarak çölyak, gluten alerjisi ya da glüten hassasiyeti var diyemesekte bir çok kişinin deri rahatsızlıklarının ya da sindirim sistemi rahatsızlıklarının glüten diyeti ile ortadan kalktığını söyleyebiliriz.

Son dönemde herhangi bir tanı almadığı halde glüten diyetini yapan kişiler ile karşılaşabilirsiniz. Bunun nedenlerinden biri de bu tip rahatsızlıkları tedavi, etmek ya da kilo vermek olmaktadır.

Buğday ülkesinde yaşadığımız ve atalarımızın en temel gıdalarından biri olan buğdayın bu denli çok kullanıldığı bir ülkede genlerimizin aslında glütene alışık olması beklenirken niye son dönemde konuşulmaya başlandı bu glüten alerjisi ya da çölyak konusu. Aslında burada birkaç neden sayılabilir. Galiba bunlardan en önemlisi diğer tüm gıdalarda olduğu gibi buğdayında genetik yapısı ile oynanmış olması (daha fazla mahsül elde etmek ve daha kaliteli gıda elde etmek için yapılan genetik kodlamalar) bu nedenlerden birisi. Bunun yanında aslında yaşam şeklimizin giderek daha stresli ve daha az doğa ile iç içe olduğumuz daha az hareket ettiğimiz bir yaşam şekli bağışıklık sistemimizin düşmesine ve hastalıklara karşı daha açık olmamızı ortaya çıkardı.

Hekimlerimizin bazıları herhangi bir rahatsızlığı olmayan kişilerin glütensiz beslenmesi gerekmediğini savunurken bazı hekimlerimizde glütensiz beslenme ile kilo kaybının daha rahat olduğunu ve kişilerin kendilerini daha enerjik hissettiklerini belirtmektedir. Bağışıklık sisteminin de glütensiz beslenme ile daha güçlendiğini savunan hekimlerimizde bulunmaktadır.

Aslına bakarsanız yıllardır söylenen  karbonhidrat ağırlıklı beslenmeden uzak durun ,hamur işi adı verilen gıdalar yerine daha lif içeren gıdalar tüketin çağrısı glütensiz beslenmeye yaklaşan bir bakış açısıdır.

Bu açıdan bakıldığında özellikle 21 gün yapılan glütensiz beslenme diyeti ile (un içeren ,arpa , yulaf içeren gıdalar tüketmeden )(pirinç de glüten bulunmamaktadır) genel yaşam kalitenizde bir değişiklik olup olmadığını gözlemleye bilirsiniz. Glüten vücutta su tutan bir madde olduğu için glütenin kesilmesi ile kilo kaybının da olamsı söz konusu olacaktır.

 

 

 

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Alışveriş Sepeti
Sepetinizde ürün yok!
Alışverişe Devam Et
0
WhatsApp chat